Det daglige hvil

En nem og enkel guide over det daglige hvil

Køre-hviletider herunder det daglige hvil kan for mange være svære og komplekse at finde rundt i, vi vil derfor guide dig igennem nogle udvalgte punkter fra køre-hviletids betingelserne, så det er nemmere at få et overblik over dem.

Overordnet set kan man definere et dagligt hvil som en sammenhængende periode, hvor chaufføren helt frit kan disponere over sin tid, ligesom det passer ham.

 

Der findes to typer af daglige hvil, nemlig det regulære daglige hvil og det reducerede daglige hvil:

Det regulære daglige hvil indebærer ethvert hvil på mindst 11 timer. Det regulære daglige hviletid kan også tages i 2 perioder, hvoraf det første hvil skal være på mindst 3 sammenhængende timer og det andet hvil skal være på mindst 9 sammenhængende timer.
Det reducerede daglige hvil indebærer ethvert hvil på mindst 9 sammenhængende timer, men dog mindre end 11 timer i alt. Føreren må dog højst holde 3 reducerede hviletider mellem 2 ugentlige hviletider.

Inden for hver periode på 24 timer efter afslutningen af den foregående daglige- eller ugentlige hviltid, skal føreren have holdt et nyt dagligt hvil inden han må køre igen. Så hvis det daglige hvil der falder inden for 24 timers perioden, er på mindst 9 timer, men stadig mindre end 11 timer, anses hvilet for at være et reduceret dagligt hvil.

De daglige hviletider og de reducerede ugentlige hviletider kan sagtens tilbringes i køretøjet, hvis dette er udstyret med passende sover faciliteter til føreren og hvis køretøjet holder stille.

Kilde: Rigspolitiet

Comments are closed.

Bliv ringet op!