Flermandsbetjening

Har du styr på flermandsbetjening?

Regler og betingelser i forbindelse med køre-hviletid, herunder flermandsbetjening kan være svære og kompliceret at forstå. Og man kan i sidste ende risikere at have overtrådt betingelserne, uden at der var nogen intentioner om det. Denne artikel guider dig derfor igennem flermandsbetjening betingelserne på en mere enkel og simpel måde.

Der er flere gode grunde og fordele ved at have styr på køre-hviletidsbetingelserne, men en af de væsentligste er selvfølgelig bøderne ved overtrædelse af reglerne.

Når der sker overtrædelser af køre-hviletiden modtager både chaufføren og vognmanden en bøde. Bøden lyder på 100 kr. pr. procent køre-hviletidsbetingelserne er overskredet til chaufføren, og ligeledes en bøde på 200 kr. pr. procent køre-hviletidsbetingelserne er overskredet til vognmanden. Dog skal overtrædelsen være over 5 procent, da alt under er dækket af en tolerencegrænse. Bøderne lyder derfor på henholdsvis min. 500 kr. og 1000 kr.

Flermandsbetjeningsreglen er gældende, når der er mindst to fører ombord på en lastbil/bus. De primære køre-hviletidsbetingelser til chaufførernes daglige køretid er den samme, selvom køretøjet benytter sig af flermandsbetjening.


Følgende er gældende for flermandsbetjening:

1. Den daglige køretid må ikke overstige 9 timer pr. chaufør (dog må der højst to gange i løbet af en uge køres op til 10 timer).
2. Ved flermandsbetjening skal føreren have et dagligt hvil på mindst 9 timer, hver fører skal have afholdt 9-timershvilet inden for en periode på 30 timer.
3. Medføreren skal registrere sin tid i tachografen som rådighedstid.
4. Hvis medføreren ikke deltager aktivt i kørslen, kan medføreren medregne 45 minutter af rådighedstiden som pause.
5. Den første time af flermandsbetjeningen er det valgfrit om der er én eller to fører på samtidig.

Det kan være praktisk i nogle tilfælde at have flere fører på, da den anden fører kan tage over, når den første fører har brugt sin kørselsperiode på 4,5 timer.

Og hvordan fungerer det så?

Fører 1 starter med at køre i 4,5 time, når den tid er gået overtager fører 2 kørslen. Imens starter fører 1 med at holde pause i 45 min efterfulgt af 4,5 timers pause imens fører 2 kører. Men hvis fører 1 ikke deltager aktivt i kørslen, kan han medregne de 45 min pause i rådighedstiden han har imens fører 2 kører. Hvis dette er gældende, kan fører 1 overtage kørslen når fører 2 har pause og rådighedstid, sådan kan de fortsætte indtil de begge har kørt 9 timer hver og evt. kørt én ekstra time. Efterfølgende skal de begge holde min. 9 timers pause, så den samlede pariode for flermandskørsel er på maks. 30 timer.

 

Kilde: Rigspolitiet

Comments are closed.

Bliv ringet op!